Veelgestelde vragen
Hoe kan ik mijn herhaalrecept aanvragen?
Herhaalrecepten kunt u op een aantal manieren aanvragen. We willen u verzoeken zoveel mogelijk gebruik te maken van mogelijkheid 1 en 2 of gebruik te maken van de herhaalreceptenservice.
1) Door u aan te melden voor het patiëntenportaal op deze site
2) via de herhaalreceptenlijn: 077-4651500 optie 2
Via deze site of de herhaalreceptenlijn kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week uw aanvraag voor herhaalrecepten doen. De recepten worden dan de eerstvolgende werkdag verwerkt, waarna deze de volgende ochtend afgehaald kunnen worden bij uw apotheek.
3) telefonisch via de assistente.
Dagelijks kunt u van 10.00 tot 17.00uur contact opnemen met de assistente voor het aanvragen van herhaalrecepten.
4) aan de balie (neem dan wel de doosjes of uw medicijnpaspoort mee)
Herhaalrecepten zijn medicijnen die u doorlopend moet gebruiken op voorschrift van uw huisarts of de specialist. Bij vragen over medicijnen kunt u het beste contact opnemen met de assistente.
In samenwerking met de apotheek in Maasbree bieden we ook de herhaalreceptenservice. Dit is bedoeld voor medicijnen die u doorlopend gebruikt. De apotheek bestelt dan in samenwerking met uw huisarts de medicijnen en u krijgt automatisch bericht wanneer uw bestelling klaar ligt bij de apotheek.
Ook interesse?
Vul dan het formulier in van onze herhaalreceptenservice en lever het in bij de apotheek of de huisartsenpraktijk.
Waarom stellen de assistentes allerlei vragen als ik een afspraak wil maken op het spreekuur?
Door toename van de drukte in de huisartsenpraktijken (landelijke trend) is een goede planning van het spreekuur noodzakelijk. Hiervoor is triage nodig. Dit betekent dat de assistente op verzoek van uw huisarts zal vragen naar de reden van het spreekuurbezoek.
De assistentes zijn opgeleid om alarmsymptomen uit te vragen en een inschatting te maken van spoedeisendheid van klachten. Hierbij kan het voorkomen dat ze u zal vragen het spreekuur op een later tijdstip te bezoeken dan u wellicht zelf zou willen. Andersom kan het ook zo zijn dat ze u vraagt om meteen naar de praktijk te komen omdat uw klachten spoedeisend zijn.
Ook kan het zijn dat u meerdere vragen hebt, of behoefte heeft aan een wat langer gesprek. De assistente kan hier dan rekening mee houden met de planning. Hiermee proberen we uitloop van de spreekuren zoveel mogelijk tegen te gaan, zodat u en andere patiënten op tijd geholpen kunnen worden.
Het is mogelijk dat de assistente uw probleem zelf kan oplossen door een telefonisch advies of het bezoek aan het inloopspreekuur (suiker prikken, oren uitspuiten, bloeddruk meten e.d). De gegeven adviezen worden altijd gecontroleerd door uw eigen huisarts.
Net als uw huisarts heeft de assistente haar beroepsgeheim. Ze is verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw informatie.
Bekijk ook eens dit filmpje! http://youtu.be/0Pul2MiuGpw
Wat doen de assistentes allemaal en wanneer kan ik bij hen terecht?
De praktijkassistentes (Helen, Mandy, Kim, Sanne, Linda, Jessie, Ilona en Stephanie) staan u als eerste te woord wanneer u met de praktijk belt. Ze maken afspraken voor het spreekuur, de huisbezoeken en het telefonische spreekuur. Zij weten het antwoord op veel praktische vragen, bijvoorbeeld over verwijzingen en recepten. U kunt hen ook bellen voor uitslagen van urine- of bloedonderzoek en voor herhalingsrecepten.
U kunt bij de assistentes verder terecht voor:
- het meten van de bloeddruk
- aanstippen van wratten
- verbinden van wonden
- oren uitspuiten
- hechtingen verwijderen
- zwangerschapstest
- urine onderzoek
- suikercontrole
- vaccinaties
Het assistentenspreekuur is op afspraak.
Wat is een SOH? (Spreekuur Ondersteuner Huisarts)
De SOH (Spreekuur Ondersteuner Huisarts) is een vrij nieuwe functie in de huisartsenpraktijk. Een SOH is een ervaren doktersassistente die daarnaast een aanvullende opleiding heeft gehad voor deze functie. Ze heeft een eigen spreekuur binnen de praktijk voor semi-spoedeisende klachten waarbij ze patiënten de aandacht kan geven die nodig is. De SOH kan en mag zelfstandig klein letsel en veel voorkomende klachten beoordelen, behandelen, afhandelen en/of doorverwijzingen doen naar huisarts of verpleegkundig specialist als dit nodig is. Dit biedt de huisarts rust in het dagelijkse spreekuur waardoor deze meer tijd heeft voor complexere problematiek. Voor u als patiënt makkelijk toegankelijk, deskundig advies en adequate zorg. De huisarts of verpleegkundig specialist is altijd bereikbaar voor overleg. Ook indien de SOH een klacht zelfstandig afhandelt, zal er later overleg plaatsvinden met de huisarts. Als uw gezondheidsklacht in aanmerking komt voor een consult bij de SOH, zal dat met u overlegd worden.
Klachten waarvoor een afspraak gemaakt kan worden bij de SOH zijn:
- Allergische huidreactie
- Bloedneus
- Brandwonden
- Corpus Alienum huid ( bij voorbeeld steentjes, metaal of splinters in de huid)
- Enkelverstuiking
- Keelpijn
- Verschillende wonden
- Sinusitis (voorhoofdsholte ontsteking)
- Tand door lip
- Teenletsel
- Verschillende insectenbeten
- Krentenbaard
In onze praktijk zijn Linda Hendrix, Ilona Janssen en Jessie Basten opgeleid tot spreekuur ondersteuner huisarts. Er is dagelijks een SOH-spreekuur op afspraak.
Hebben jullie een wrattenspreekuur?
Nee, er is geen apart wrattenspreekuur. U kunt dagelijks op afspraak terecht bij de assistente voor het aanstippen van wratten. Er is vrijwel altijd vloeibare stikstof in de praktijk aanwezig.
Ik denk dat ik een blaasontsteking heb, moet ik dan op het spreekuur komen?
Nee, dit hoeft niet. Indien u denkt aan een blaasontsteking kunt u elke ochtend de urine inleveren bij de assistente. Een potje is aan de balie verkrijgbaar. Denk erom dat u de ochtendurine binnen 2 uur na lozing inlevert, of dat u de urine zolang in de koelkast bewaart. Bij het inleveren zal de assistente u een aantal aanvullende vragen stellen. Vervolgens wordt er aan de hand van de uitslag een advies gegeven in overleg met uw huisarts.